Realitzat per RAIELS SCCL.
Presentació pública de l’Estudi: Consell Comarcal de les Garrigues, 28 de febrer de 2024.
En aquests últims anys, a la comarca de les Garrigues s ha identificat la problemàtica d una pèrdua constant de serveis als diferents municipis de la comarca, especialment, en aquells més rurals i allunyats. També diversos negocis han tancat o estan a punt de tancar per manca de relleu generacional o de possibilitats de traspàs de l activitat per no trobar nous emprenedors o emprenedores interessats/es. A més a més, els pocs comerços o serveis que hi ha en actiu no acaben de ser viables econòmicament amb la qual cosa cal cercar alternatives.
El Consell Comarcal de les Garrigues va impulsar un estudi estructurat en dos blocs: un primer bloc consistent en l’elaboració d’una diagnosi per conèixer la situació actual i a curt-mig termini del petit comerç alimentari de les Garrigues i el disseny d’un model estratègic amb actuacions per dur a terme a la comarca amb la finalitat de donar suport al teixit comercial alimentari de la comarca; i un segon bloc consistent en la realització d’assessoraments individualitzats a comerços que es consideraven rellevants per ajudar-los a fer possible la seva continuïtat.
En aquest document es presenta el primer bloc de l’estudi, consistent en la diagnosi i el disseny d’un model estratègic de suport al petit comerç alimentari de les Garrigues. Aquest treball es va dur a terme durant el primer semestre de l’any 2023, a càrrec de la cooperativa Raiels SCCL. En aquesta diagnosi es mostra una caracterització del petit comerç alimentari de les Garrigues pel que fa a nombre de comerços distribuïts en els municipis i pel que fa a tipologia de productes alimentaris. Seguidament, es presenten les dades obtingudes amb la realització d’una enquesta al petit comerç alimentari de la comarca que van permetre fer una diagnosi a nivell qualitatiu de la situació del teixit comercial. A continuació, es presenten les dades recollides a través d’una enquesta realitzada a la població local sobre els seus hàbits de compra i s’analitzen per tenir una aproximació qualitativa per conèixer els seus hàbits de compra al petit comerç alimentari de les Garrigues.
Per últim, l’anàlisi del conjunt de tota aquesta informació és la base a partir de la qual s’ha definit el marc estratègic i el pla d’acció de suport al petit comerç alimentari de les Garrigues, el qual és el darrer apartat d’aquest document.
Així mateix, tota la informació generada i analitzada, va permetre dur a terme el segon bloc d’aquest estudi, consistent en la realització d’un seguit d’assessoraments individualitzats orientats a comerços garriguencs que van manifestar el seu interès en rebre aquest suport.
Podeu consultar l’Estudi en l’enllaç següent:
ESTUDI DISSENY D’UN MODEL ESTRATÈGIC DE SUPORT AL PETIT COMERÇ ALIMENTARI DE LES GARRIGUES